PETERPANBIKEN MOOTTORIPYÖRÄPÄIVÄKIRJA KUUBAN MATKALTA

Kuubaa mielenkiintoisempaa matkakohdetta saa kyllä hakea. Hiljalleen avautuva kommunistinen paratiisisaari on näyttänyt vihreää valoa turismille. Tänä päivänä se sopii erinomaisesti reissukohteeksi kulttuurinälkäiselle motoristille. Matka Kuubaan on kuin hyppy aikakoneeseen: perillä odottaa näkymä kuin suoraan vanhasta elokuvasta valtavine kiiltävine jenkkirautoineen ja siirtomaa-aikaa henkivine rakennuksineen – rappioromantiikkaa parhaimmillaan.

Pitkään hallinnut Castro elää kuubalaisten sydämissä yhä. Vaikka länsimaisessa puskaradiossa huhutaan jo ”sen aidon Kuuban” viimeisistä hetkistä, voin kokemuksen perusteella kertoa, että ei pelkoa. Kuuba ei tule muuttumaan vielä pitkään aikaan. Järjestelmä on juurtunut syvälle yhteiskuntaan ja uudet asiat omaksutaan tuttuun tapaan tuskallisen hitaasti.

TRIUMPH TIGER 900 GT PRO

JA TIGER 900 RALLY PRO:

TIGER-PERHEEN LIPPULAIVAT

Triumph esitteli 2010-luvun alussa 800-kuutioisten, 3-sylinteristen  adventuremalliston, jonka edustajat ovat nyt vuosikymmenessä kasvaneet 900-kuutioisiksi ja ne muodostavat nyt kokonaisen viisijäsenisen Tiger-perheen.

Sen jäsenet ovat jakautuneet kahteen haaraan, joista toinen on suuntautunut ensisijaisesti asfalttikäyttöön ja toinen, karheammalla rengastuksella varustettu ei ujostele mutaläpeenkään sukeltamista.

Mallien välillä on myös varustelutasosta johtuvia eroja ja tässä koeajossa meillä on nyt edustettuna kumpaakin tyylisuuntaa edustavat lippulaivat: Tiger 900 GT Pro ja Tiger Rally Pro.

MOTO GUZZI V85 TT JA SEN VARUSTELU, OSA1

MOTO GUZZIN ENDURO MATKAKUNTOON

Moto Guzzin matkaenduro V85 TT on ollut markkinoilla vasta vajaan vuoden, mutta siihen on jo saatavana runsaasti lisävarusteita. Matkakäyttöä varten niitä tietenkin tarvitaan, ja Suomen viileissä oloissa muutenkin. Ensimmäisessä osassa aloitellaan uuden Guzzin kustomointia kevään koleudessa.

SEURAAVA NUMERO 4/20 ILMESTYY 12.6.

PAMIRIN VALTATIELLÄ

Ainutkertainen ja mielenkiintoinen, sopivassa määrin haastava – sellaista Pamirin kierrosta me kai odotimme ja saimme kaikkea monin verroin enemmän. Ajoimme uskomattoman upeissa maisemissa, teillä, jotka koettelivat niin pyörää kuin matkaajiakin. Matka Pamirin valtatiellä oli kokemus, joka ei heti unohdu. Heli ja Jouni Jaakkolan matkakertomuksen neljäs osa.

 ÄÄNISEN YMPÄRI KAHDELLA PYÖRÄLLLÄ 

Perämeren rannikolla Kemijoen suussa on Kemi-niminen kaupunki. Myös itärajan takana Vienan Karjalassa on Kemi-niminen kaupunki. Sekin on Kemijoen suussa, mutta Vienanmeren rannikolla Venäjällä. Kaimakaupunkien välillä on pari melko suoraa ja monin paikoin huonoa tieyhteyttä. Veijo Saanon matkakertomus.