KTM 1290 SUPER DUKE R (2020)

PÄIVITETTY PETO

KTM 1290 Super Duke R:n maailman ensiesittely suoritettiin Kölnin Intermot-messuilla lokakuussa 2014. Kyseessä oli positiivishenkinen ”kauhunäytelmä”, jonka ilmapiiri oli osattu virittää salaperäisen mystiseksi. Intermotin KTM-osastolle oli väen paljouteen, hämärään valaistukseen kyetty loihtimaan lähes täydellinen hiljaisuus ja seuraavaksi kaiken sen keskellä päästettiin hirviö irti!

Suorilla, lähes vaimentamattomilla kisapakoputkilla varustettu 1300-kuutioinen V-twin – KTM 1290 Super Duke R – ärjäisi täydellä kaasulla (noin 10.000 rpm) hirmumyrskyyn rinnastettavan pauhun, jonka voimalla muinaisten historian kirjoitusten linnan muurit olisivat romahtaneet maan tasalle. Kölnin Messukeskus kesti spektaakkelin romahtamatta, mutta paikalla olleiden ”ääniraidoille” tapahtuma tallentui pysyvästi. Roland Brownin koeajo päivitetystä pedosta.

TRIUMPH SPEED TWIN

LEGENDAN PALUU

Triumph Speed Twin aiheutti aikanaan moottoripyöräilyn maailmassa vallankumouksen. Legendaarinen Edward Turner esitteli Triumph 500 Speed Twinin vuonna 1937. Tuolloin se mullisti käsitykset moottoripyöräilystä, jota olivat siihen saakka hallinneet täristävät 1-sylinteriset. Sotien jälkeen, vuonna 1948 kaikilla johtavilla Britti-merkeillä oli mallistossaan jokin vastaavanlainen twin-moottorilla toteutettu versio.

Paluun tehnyt Triumph Speed Twin ei ole yhtä vallankumouksellinen kuin kuuluisa nimikaimansa 80 vuotta aiemmin, mutta nyt se osuu naulan kantaan juuri sellaisena kuin se on – iloisesti kiertävänä ja käsiteltävyydeltään nautinnollisen ketteränä nakusporttina.

KLASSIKKOPYÖRÄ:

BSA A10 RR ROAD ROCKET (1957)

Legendaarinen Brittipyörä BSA opittiin Suomessa tuntemaan kansan suussa lempinimellä pässi. Sillä ei varmastikaan ollut mitään symbolista merkitystä pyörän luonteen kanssa, vaan se syntyi yksinkertaisesti kolmen kirjaimen yhdistelmästä, josta sen nimi muodostui.

Nuo kolme kirjainta – B S A – ovat alkukirjaimet nimeen sisältyvälle kolmelle sanalle: Birmingham Small Arms (”Birminghamin Pikku Pyssyt”) ja merkin logossakin on näkyvillä kolme kivääriä.

BSA menestyi varsin ansiokkaasti myös moottoriurheilun eri lajeissa ja varsin pitkälle vielä silloin, kun japanilaiset olivat jo tekemässä maailman laajuista maihinnousua. Englantilainen Jeff Smith voitti motocrossin 500-luokan maailmanmestaruudet 1-sylinterisellä ja 4-tahtisella BSA:lla vielä vuosina 1964 ja -65. Sen jälkeen alkoi lajissa 2-tahtisten valtakausi ja seuraavan maailmanmestaruuden 4-tahtisella saavutti Belgian Jacky Martens vuonna 1993 – siis 28 vuotta myöhemmin.

USA:n Dick Mann puolestaan voitti vuonna 1971 Daytona 200 Miles-kisan 3-sylinterisellä 750 cc BSA Rocket 3 racerilla. Pyörän moottori oli rakennettu 3-sylinterisestä BSA/Triumph-katupyörän koneesta, joka oli istutettu Rob North’in valmistamaan racing-runkoon. BSA oli siis viimeinen sinnittelijä, joka piti vanhan, perinteisen moottoripyörämaailman lippua korkealla

KEMISTÄ KEMIIN JA TAKAISIN

Perämeren rannikolla Kemijoen suussa on Kemi-niminen kaupunki. Myös itärajan takana Vienan Karjalassa on Kemi-niminen kaupunki. Sekin on Kemijoen suussa, mutta Vienanmeren rannikolla Venäjällä. Kaimakaupunkien välillä on pari melko suoraa ja monin paikoin huonoa tieyhteyttä. Veijo Saanon matkakertomus.

SILKKITIEN KAUPUNGEISSA

 OSA 3

Erilaisia maita ja maisemia, mielenkiintoisia nähtävyyksiä ja kulttuureita, ystävällisiä ihmisiä. Silkkitien varrella historia sulautuu nykyisyyteen kiehtovalla tavalla. Matkamme jatkui edelleen itään, Keski-Aasian kuumilta tasangoilta kohti Pamirin lumihuippuisia vuoria. Heli ja Jouni Jaakkolan matkakertomus.

SEURAAVA NUMERO 3/20 ILMESTYY 8.5.