| Pääsivu | Esittely | Uusin numero | Tilaa lehti! | Osoitteenmuutos | Arkisto |

         
 

 

Kustantaja:
Motopoint Oy
Ahdenkallionkatu 46
05820 HYVINKÄÄ

tilaukset 010 617 2400
toimitus 010 617 2410
faksi 010 296 1841


 

 

Moto-Ykkönen myös digitaalisena. Lue näytenumero tästä!


Uusimmassa numerossa 5/-18

43. Veteraaniralli

Veteraanimoottoripyöräkerho (VMPK) järjesti yhdessä pääkaupunkiseudun paikalliskerhon, Stadin Pärtsäreiden kanssa perinteisen Veteraanirallin Länsi-Uudenmaan Karjalohjalla Kylpylähotelli Päiväkummussa elokuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Intian helteistä Nepalin liejuun

Keväällä 2018 PeterPanBike järjesti 20-vuotisen toimintansa kunniaksi reipashenkisen matkan. Ajokiksi valittiin intialainen Royal Enfield Himalayan. Pyörät käytiin hakemassa ajamalla kotiin Chennain tehtaalta eteläisestä Intiasta. Matkaa kertyisi reilut 15 000 kilometriä, johon oli varattu 65 päivää.
 

Yamaha Niken – VALLANKUMOUKSELLINEN?

Jopa joidenkin aivan maailman huipulla olevien alan avainhenkilöiden lausunnoista on tulkittavissa, että millään merkillä ei tunnu olevan täyttä varmuutta ja yhteistä näkemystä siitä, mikä on moottoripyöräilyssä tulevaisuuden suunta ja mihin tulisi panostaa.
Tämä koeajomme kohteena oleva, kallistuvilla etupyörillä toteutettu, 3-pyöräinen ja 3-sylinterinen, 850-kuutioinen Yamaha Niken on tästä käytännön esimerkki. Se on moottoripyörä ja sillä ajaminen edellyttää moottoripyöräajokorttia.
Yamaha ei osaa tarkalleen sanoa, koska mallin kehittely alkoi, mutta siitä on jo yli vuosikymmen.


 

Pyörästä on ollut vuosien saatossa lukuisia prototyyppejä ja kehitysversioita, on ollut 3- ja 4-pyöräisiä. Kaikki sai alkunsa, kun haluttiin moottoripyörä, jossa on tähänastista parempi etupyöräpito.
Koeajo osoitti Nikenin olevan ominaisuuksiltaan yhtä hyvä kuin nykyiset 2-pyöräiset, paitsi kaarreajossa, jossa se on selvästi parempi. Nyt tulevaisuus on kiinni siitä, saako se yleisön varauksettoman hyväksynnän ja käynnistyykö sen seurauksena moottoripyöräilyn uusi vallankumous.
 

Honda CBX1000, Kawasaki Z1-R, Suzuki GS1000 ja
Yamaha XS1100 – SUPERBIKET 40 VUODEN TAKAA

Kesällä, 40 vuotta sitten vietettiin moottoripyöräilyn saralla ennennäkemättömän jännittävää aikaa. Syynä tähän oli superbike-mallien laajeneva kirjo. Alle vuosikymmen Hondan uraauurtavan CB750 ”Tuutti” -mallin julkaisun jälkeen merkki toi markkinoille kuusisylinterisen CBX1000-mallin ja sai havaita sen kohtaavan heti kilpailevien merkkien rivinelosrintaman, joka koostui seuraavista malleista: Kawasaki Z1-R, Suzuki GS1000 ja Yamaha XS1100. Yhtäkkiä Japanin ”NELJÄ ISOA” olivat ensimmäistä kertaa päät vastakkain, ja se oli samalla lähtölaukaus nyt jo yli 40 vuotta kestäneelle kilpailulle ison luokan herruudesta, jolle ei näytä olevan luvassa loppua.
 

Lisäksi muun muassa:

• 52. Kontioralli Hankasalmella
• Helsingin Työväen Moottoripyöräurheilijat 90 vuotta
• Leijona MC:n kokoontuminen Keuruulla
• Tsernobyl-matka, osa 2 - Kohti Kurskia
• Koeajo: MV Agusta Brutale 800 RR (2018)
 

 

...ja paljon muuta
mielenkiintoista luettavaa!   

Myynnissä Lehtipisteissä nyt!
Seuraava numero 6/2018 ilmestyy 26.10.2018

 

Klikkaa itsesi Lehtipisteen-sivulle ja tarkista lähin lehtemme myyntipiste!
(linkki avaa uuden ikkunan)